Asystenci w Bibliotece

Asystenci w Bibliotece

W ramach Projektu Dostępny UG 2.0 pracownicy Biblioteki Uniwersytetu Gdańskiego zostali włączeni w realizację usług wsparcia edukacyjnego studentów/ek, doktorantów/ek oraz pracowników/czek z niepełnosprawnościami. Osoby te otrzymają pomoc asystentów bibliotecznych, informatycznych oraz ds. zarządzania danymi badawczymi.

Asystent biblioteczny wspiera w zakresie:
· wyszukiwania publikacji ( w katalogu bibliotecznym i na półce) i dostarczania ich do stanowiska pracy czytelnika, przeglądania publikacji oraz udzielania informacji w zakresie dostępności księgozbioru,

· przeszukiwania publikacji papierowych i cyfrowych np. znalezienie spisów treści, odczytywanie fragmentów wstępu, przejrzenie indeksów bądź odnalezienie w publikacji danych bibliograficznych,

· udzielania pomocy w poruszaniu się w przestrzeni bibliotecznej,

· udzielania pomocy w znalezieniu i zajęciu dogodnego, bezpiecznego miejsca pracy w Bibliotece,

· udzielania pomocy w uzyskaniu dostępu do zbiorów w sytuacjach, w których fizyczna obecność w Bibliotece jest utrudniona lub niemożliwa skanując materiały, przekazując je do digitalizacji lub wyszukując i udostępniając alternatywne źródła pozyskania poszukiwanych materiałów.

Asystenci biblioteczni są dostępni w Bibliotece Głównej i Bibliotece Humanistycznej.

Kontakt:
Biblioteka Główna e-mail: niepelnosprawniwbug@ug.edu.pl,  tel. 58 523 32 00
Biblioteka Humanistyczna e-mail: bfh@ug.edu.pl,  tel. 58 523 21 32
 

Asystent informatyczny wspiera w zakresie:
· udzielania pomocy w obsłudze komputerów bibliotecznych lub wypożyczonych z BON,

· wspierania w obsłudze specjalistycznego oprogramowania np. powiększającego, udźwiękawiającego, transkrybującego itp. na sprzęcie należącym do BON,

· udzielania pomocy technicznej w spersonalizowaniu i konfiguracji stanowiska komputerowego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością np. w zakresie włączenia, ustawienie odpowiednich parametrów oprogramowania na sprzęcie należącym do BON,

· nadzorowania, monitorowania, konserwacji sprzętu komputerowego i oprogramowania specjalistycznego na komputerach w BUG oraz będących w posiadaniu BON,

· wspierania osób z niepełnosprawnościami przy obsłudze aplikacji specjalistycznych na urządzeniach mobilnych tj. smartfon, tablet,

· udzielania pomocy w zakresie odczytu zawartości/treści znajdujących się na ekranie komputerów, tabletów i smartfonów,

· nadzoru, monitorowania i konserwacji urządzeń mobilnych będących własnością BON.

Asystenci Informatyczni są dostępni w Bibliotece Głównej od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00–15.00.

Kontakt:
e-mail: niepelnosprawniwbug@ug.edu.pl
tel. 58 523 32 74
 

Asystent ds. zarządzania danymi badawczymi oferuje doradztwo oraz praktyczne wsparcie na wszystkich etapach cyklu życia danych badawczych, zapewniając zgodność z najlepszymi praktykami oraz wymaganiami grantodawców, z uwzględnieniem dostępności i inkluzywności.

Udziela konsultacji dotyczących:

· danych badawczych,

· deponowania danych w repozytoriach,

· wyszukiwania danych badawczych z danej dyscypliny i tematyki,

· przygotowania Planów Zarządzania Danymi Badawczymi we wnioskach grantowych,

· kwestii związanych z bezpieczeństwem i przechowywaniem danych.

Co można zyskać dzięki usługom:

· efektywność pracy – uporządkowane dane pozwalają na sprawniejsze prowadzenie badań,

· większe szanse na pozyskanie grantów – profesjonalne Plany Zarządzania Danymi podnoszą jakość aplikacji grantowych,

· bezpieczeństwo danych – minimalizacja ryzyka ich utraty, uszkodzenia lub nieautoryzowanego dostępu,

· większą widoczność badań – otwarte repozytoria i dobre praktyki FAIR zwiększają szanse na cytowania i współpracę naukową,

· większą świadomość roli danych badawczych w pracy naukowej.

Asystenci ds. zarządzania danymi badawczymi są dostępni w Bibliotece Głównej.

Kontakt:
email: dane.badawcze@ug.edu.pl
tel. 58 523-32-67
lub przez teams

 

Informacje o asystentach znajdują się również na stronie BON

Asystent biblioteczny

Asystent informatyczny

Asystent ds. zarządzania danymi badawczymi  (ds. pozyskiwania danych badawczych) 

Logo projektowe
 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 3. Marzec 2025 - 13:55; osoba wprowadzająca: Marietta Tiszbein Ostatnia zmiana: wtorek, 4. Marzec 2025 - 07:53; osoba wprowadzająca: Jolanta Wittstock